Følgebrev til regler for flagning

Bestyrelsen er blevet kontaktet af nogle foreningsmedlemmer. De har ytret ønske om, at bestyrelsen udsender gældende praksis for flagning.

Bestyrelsen har valgt at fremstille en lille vejledning, hvor den ene side er på dansk. Hvis huset benyttes af tyske gæster, kan den anden side benyttes.

Det anbefales, at vejledningen medtages i orientering til brugere af huset.

bestyrelsen

maj 1996

Dannebrog

har været den danske stats samlingsmærke siden slaget ved Lyndanise den 15. juni 1219. Dannebrog skal behandles med ærbødighed. Dette finder udtryk i de særlige regler, som gennem tiden har vundet hævd.

-  Flaget hejses kl. 8 morgen og nedhales ved solnedgang. Flaget må aldrig være hejst efter solnedgang.

-  Ved hejsning/nedhaling holdes flaget samlet over den ene arm, så det ikke berører jorden. Flaget lægges således sammen, at det hvide kors er beskyttet af den røde dug.

-  Hejsning og nedhaling skal foregå jævnt og ikke for hurtigt.

-  Ophalerlinen skal være helt i top og stram, nedhalerlinen skal være løs (slæk), således at flaget vajer frit ud fra stangen.

-  Efter nedhalingen slås flaglinen 2-3 gange løst omkring flagstangen.

Sandersvigforeningen, maj 1996