Vejledning i vinterlukning

vandmålerbrønd med luftventil og aftaphane

Vandforsyningen i Sandersvig er åbent hele året. Det påhviler hver enkelt husejer at føre tilsyn med egne rørinstallationer. Hvor rørene ikke er frostsikrede skal der lukkes for vandet i perioder med frost. Følg vejledningen herunder.

1.       Luk for vandet ved stophanen.

2.       Åbn alle vandhaner i huset

3A.    Hvis brønden ligger i niveau med eller højere end huset:

-        Skru luftventilens beskyttelseshætte af og tilslut en cykelpumpe eller anden pumpe til ventilen.

-        Tørn installationen for vand ved at pumpe luft ind indtil der ikke mere kommer vand ud af hanerne.

Fjern cykelpumpen og skru beskyttelsesdækslet på igen

3B.    Hvis brønden ligger lavere end huset:

-        Åbn aftaphanen således at vandet i installationen løber ud af sig selv ved hjælp af tyngdekraften.

-        Aftaphanen skal stå åben i hele lukningsperioden og må først lukkes, når der til foråret igen skal åbnes for stophanen

4.       Lad alle husets vandhaner stå åbne vinteren over.

5.       Husk at tømme varmvandbeholderen.

6.       Fejl og brud på foreningens stophaner og ledningsnet meldes straks til foreningen.

Bemærk:   Hvis De føler Dem usikker overfor ovennævnte procedure, bedes De kontakte Deres sædvanlige VVS-installatør

Opdateret 08.05.2011