Sandersvigforeningen

Diverse

Kloakering

Se Provas tegninger for Kloakering af sommerhusområde ved Sandersvig Strand

Baggrunden for præmisserne omkring kloakering findes i det følgende:

Betalingsvedtægt for Provas – Haderslev spildevand a/s

Bekendtgørelse af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv.

med en tilhørende vejledning nr. 3 fra Miljøstyrelsen om Betalingsregler for spildevandsanlæg

Bestyrelsen har sendt høringssvar til Haderslev Kommune. Se høringssvaret her.

Udlejerne har sendt brev til bestyrelsen i maj 2013.

Bestyrelsen har sendt brev til udlejerne i juli 2013.Se brevet her.

Bestyrelsen har bedt advokatfirmaet Kroman og Reumert undersøge, om der er præcedens og lovhjemmel for at pålægge udlejerne en så forholdsmæssig stor kloakeringsudgift. Se svaret her.

Svar fra en udlejer i december 2013 her.

Sandersvigforeningens bestyrelse har rettet en fornyet henvendelse til kommunen efter opfordring fra udlejeren - se henvendelsen her.

Kommunen har svaret på henvendelsen - se svaret her.

Bestyrelsen har organiseret følgende som kontaktpersoner i forhold til udlejerne:

• Tranevej, Rylevej, Svanevej, Bekkasinvej: Lars Lindstrøm Madsen og Hans Kjer
  • Finnemanns område: Søren Drabæk Nielsen
  • Petz` område: Hans-Erik Hjort Petersen
  • Lauritsens område: Svend Brandt (svend.brandt@get2net.dk)

Haderslev Kommune, Udvalget for Plan og Miljø har behandlet spørgsmålet om kloakering, og har d. 4.11.2013 vedtaget at stadfæste Byrådets beslutning om at inddrage Sandersvig under de kloakerede områder og underlagt betalingsvedtægten for spildevandsanlæg.

Udvalget for Plan og Miljø har desuden d. 25.11.2013 behandlet en ansøgning fra grundejerne om udstykning af grundene.Udvalget ønskede sagen yderligere belyst, herunder konsekvenserne for Provas og de nuværende lejere.

Du kan læse referater fra udvalget her.

Udvalget for Plan og Miljø har d. 31. marts 2014 igen behandlet ansøgningen om udstykning. Udvalget besluttede ikke at give dispensation og at fastholde det eksisterende plangrundlag. Du kan læse referater fra udvalget 2014-2017 her.

24.7.2014:
Denne beslutning er anket til Natur- og Miljøklagenævnet, som har ophævet kommunens beslutning og henviser til fornyet behandling i kommunen.
Der henvises til lokalplanen for Sandersvig, som findes her.

2016
Kommunen har behandlet spørgsmålet om ændring af lokalplan for at muliggøre udstykning.
Byrådet besluttede ikke at ændre lokalplanen på sit møde 20. december 2016 og dermed ikke tillade udstykning. I praksis betyder det, at kloakeringen skal gennemføres som oprindeligt planlagt.
Referat af byrådsmødet og bilag kan ses her.
Opdateret d. 6.7.2017